Δριμεία κριτική στην κυβέρνηση με αφορμή το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη και όχι μόνο ασκεί η Γραμματέας της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ και βουλευτής Άρτας, Όλγα Γεροβασίλη.
Μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, η κ. Γεροβασίλη σημειώνει οι «σταθμοί του προαναγγελθέντος δυστυχήματος ήταν συγκεκριμένοι».
Κατηγορεί την κυβέρνηση ότι και σε αυτή την περίπτωση «προσπαθεί να αποσείσει τις αντικειμενικές ευθύνες συγκεκριμένων προσώπων, με προεξάρχοντα τον κ. Μητσοτάκη», σχολιάζοντας πως «το κάνει με ένα στερεοτυπικό, βαθιά υποκριτικό τρόπο που εξοργίζει ακόμη περισσότερο την ελληνική κοινωνία».
Ενόψει και της αυριανής συνεδρίασης της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας σημειώνει ότι «από τη συμπολίτευση δεν πρέπει να έχει κανείς καμία ιδιαίτερη προσδοκία» και πως ο ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ θα κάνει «τα πάντα για να δοθούν οι δέουσες απαντήσεις.
Ερωτηθείσα για τις δημοσκοπήσεις σημειώνει ότι «η βίαιη και ταχεία αποδόμηση του προφίλ της κυβέρνησης και του κ. Μητσοτάκη ήταν ήδη φανερή».
Υποστηρίζει δε πως «τα δημοσκοπικά ευρήματα μετά το δυστύχημα στα Τέμπη επιβεβαιώνουν δύο τάσεις στην κοινωνία: την αφύπνισή της σχετικά με τις πραγματικές προτεραιότητες της αποσυντιθέμενης πλέον συνομοσπονδίας συμφερόντων που έως και σήμερα διαχειρίζεται τις τύχες της, και εξίσου σημαντικό, πως δεν πατάει την ‘μπανανόφλουδα’ του ‘όλοι ίδιοι είναι’ και περιβάλλει με ολοένα και μεγαλύτερη εμπιστοσύνη το ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ και τον Αλέξη Τσίπρα».
Με αφορμή τις συγκεντρώσεις αναφέρει μεταξύ άλλων ότι «μετά και την τραγωδία στα Τέμπη, είναι πλέον σαφές πως η κοινωνία δεν αντέχει άλλο την υποκρισία…», «δεν αντέχει εικόνες όπως ενός πρωθυπουργού που συστηματικά, μετά από κάθε κρίση ισχυρίζεται πως δε γνώριζε το παραμικρό».
»Οι πολίτες εκφράζουν ολοένα και πιο ανοιχτά την αποδοκιμασία τους και είναι ευθύνη και χρέος μας να μετατρέψουμε το θυμό και την απογοήτευση της κοινωνίας σε δημιουργική πολιτική δράση και εκλογική νίκη με μοχλό τον τολμηρό και ρεαλιστικό προγραμματικό λόγο μας», υπογραμμίζει.
Η βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ σημειώνει ότι «ισχύει στο ακέραιο η θέση του Αλέξη Τσίπρα πως η εκλογική νίκη του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία είναι η βασική προϋπόθεση για τη συγκρότηση μιας προοδευτικής κυβέρνησης» και τονίζει ότι «αποτελεί ιστορική ευθύνη όλων των κομμάτων που αυτοπροσδιορίζονται στον προοδευτικό χώρο να μετουσιώσουν αυτή την προοπτική σε πράξη προς όφελος της κοινωνίας, παρακάμπτοντας τυχόν ιδεοληψίες και μικρομεγαλισμούς».
Ολόκληρη η συνέντευξη στο ΑΠΕ-ΜΠΕ
Ερ.: Η κοινοβουλευτική πλειοψηφία ζήτησε να κληθούν στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας όλοι οι πρώην υπουργοί Υποδομών από το 2014 και έπειτα, καθώς και ο νυν υπουργός, για να ενημερώσουν για την πορεία και την εξέλιξη των έργων της σύμβασης 717 για την τηλεδιοίκηση-σηματοδότηση. Γιατί μιλάτε για κίνηση αποπροσανατολισμού εκ μέρους της κυβέρνησης;
Απ.: Οι σταθμοί του προαναγγελθέντος δυστυχήματος ήταν συγκεκριμένοι: τα συνεχή και εντεινόμενα σε σοβαρότητα ατυχήματα της τελευταίας περιόδου που δεν κρίθηκαν ως σημαντικά. Τα εξώδικα των εργαζομένων που πετάχτηκαν στα καλάθια των «αρίστων» μαζί με τις προειδοποιήσεις των ευρωπαϊκών υπηρεσιών. Η συνεδρίαση στη Βουλή με τον αρμόδιο υπουργό να κουνά το δάχτυλο λέγοντας πως είναι ντροπή να γίνεται λόγος για θέματα ασφάλειας στους σιδηροδρόμους. Τερματικός σταθμός, το σημείο του δράματος που χάθηκαν τόσες ψυχές, τόσα νέα παιδιά και σημαδεύτηκε για πάντα η ελληνική κοινωνία. Σταθμάρχης, αυτός που βγήκε, στο ίδιο εκείνο σημείο, κρατώντας χαμηλά το κεφάλι καθ΄ υπόδειξη των σκηνοθετών βγάζοντας το δικό του πόρισμα. Εκείνος που όφειλε να γνωρίζει. Σύμφωνα με τις επίσημες υπηρεσιακές εκθέσεις της ίδιας της ΕΡΓΟΣΕ, το Σεπτέμβριο του 2018 είχε υλοποιηθεί το 68% του συνόλου του έργου σηματοδότησης της σύμβασης 717. Από τα επίσημα στοιχεία προκύπτει πως τον Ιούλιο του 2019, όταν και η Κοινοπραξία κατέθεσε τις μελέτες υπογεγραμμένες σύμφωνα με τις απαιτήσεις του ελέγχου της ΕΔΕΛ, όλα τα εμπόδια είχαν αρθεί. Τι ήταν αυτό που εμπόδισε την υπογραφή της συμπληρωματικής σύμβασης από τον Ιούλιο του 2019 μέχρι τον Μάιο του 2021, ενώ το έργο μπορούσε να ολοκληρωθεί εντός του 2020; Για ποιο λόγο η κυβέρνηση Μητσοτάκη έχει ήδη δώσει όχι μία, ούτε δύο, αλλά 4 παρατάσεις από τον Μάιο του 2021 ως και σήμερα; Γιατί οδεύει και σε μία ακόμη – μικρή – παράταση όπως είπε ο Υπουργός Επικρατείας κ. Γεραπετρίτης; Από τις καταιγίδες και τις χιονοπτώσεις, μέχρι την πανδημία, την ακρίβεια και τώρα το ασύλληπτο δυστύχημα των Τεμπών, η πλειοψηφία προσπαθεί να αποσείσει τις αντικειμενικές ευθύνες συγκεκριμένων προσώπων, με προεξάρχοντα τον κ. Μητσοτάκη. Και το κάνει με ένα στερεοτυπικό, βαθιά υποκριτικό τρόπο που εξοργίζει ακόμη περισσότερο την ελληνική κοινωνία.
Ερ.: Δεδομένης της κριτικής που ασκείτε, τι περιμένετε από την αυριανή συνεδρίαση της Επιτροπής;
Απ.: Από τη συμπολίτευση δεν πρέπει να έχει κανείς καμία ιδιαίτερη προσδοκία. Προτεραιότητά της εδώ και τέσσερα χρόνια είναι η μετατόπιση της απόλυτης διαχειριστικής αδυναμίας της κυβέρνησης της ΝΔ στην αφηρημένη «κακοδαιμονία» της χώρας. Σε ό,τι μας αφορά, θα κάνουμε τα πάντα για να δοθούν οι δέουσες απαντήσεις στο πώς οδηγηθήκαμε σε αυτή την τραγωδία. Για το γιατί φθάσαμε στη συναλλαγή της κυβέρνησης με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ σε βάρος του Δημοσίου και των συστημάτων ασφαλείας, με την εταιρεία να απαλλάσσεται από επενδύσεις σχεδόν 600 εκατ. ευρώ και το Δημόσιο από την υποχρέωση του να ολοκληρώσει τα συστήματα ασφαλείας. Για το ποιος προτάσσει ακόμη και σήμερα το συμφέρον του πελατειακού κράτους σε βάρος της αξιοκρατίας και της ασφάλειας των σιδηροδρομικών – και όχι μόνο – μεταφορών.
Ερ.: Θα υπάρξουν νέες κεντρικές πολιτικές πρωτοβουλίες του ΣΥΡΙΖΑ για το ζήτημα του σιδηροδρομικού δυστυχήματος;
Απ.: Αντίθετα με το στρουθοκαμηλισμό της κυβέρνησης και την επικοινωνιακή διαχείριση του Μαξίμου, διαθέτουμε την ενσυναίσθηση και τη βούληση για να αναδείξουμε πλήρως τα πραγματικά και βαθύτερα αίτια του δυστυχήματος και να εμποδίσουμε την επανεμφάνισή τους. Να δείξουμε, επιτέλους, πως το 2023, παρά τα εξωφρενικά που λέχθηκαν τις προηγούμενες ημέρες, δε χρειάζονται ανθρωποθυσίες για να σχεδιαστεί και να υλοποιηθεί μια ασφαλής και αποτελεσματική δημόσια πολιτική. Για εμάς, είναι ζήτημα δικαιοσύνης να αποδοθούν οι ευθύνες, να επουλωθούν – κατά το δυνατό – οι χαίνουσες πληγές και να θωρακιστεί η ασφάλεια των σιδηροδρομικών – και όχι μόνον επαναλαμβάνω – μεταφορών. Και σε αυτό το πλαίσιο θα συνεχίσουμε να αναλαμβάνουμε όλες τις απαραίτητες πρωτοβουλίες.
Ερ.: Κάποιες δημοσκοπήσεις των τελευταίων ημερών αποτυπώνουν σημαντική μείωση της ψαλίδας ανάμεσα στη ΝΔ και τον ΣΥΡΙΖΑ. Τελικά εμπιστεύεστε τις δημοσκοπήσεις ή όχι; Οι μετρήσεις που γίνονται μετά από μια τραγωδία όπως το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, θεωρείτε ότι μπορούν βάσιμα να εντοπίσουν τις προθέσεις των πολιτών, μεσοπρόθεσμα, με ορίζοντα τις εκλογές;
Απ.: Οι δημοσκοπήσεις είναι σημαντικά εργαλεία ανάγνωσης της πολιτικής πραγματικότητας, ιδιαίτερα στα ποιοτικά χαρακτηριστικά των ευρημάτων τους. Με βάση αυτά, η μεταστροφή της διάθεσης των πολιτών έναντι των κομμάτων συντελείται σταδιακά και σταθερά επιταχυνόμενα εδώ και αρκετό καιρό. Η βίαιη και ταχεία αποδόμηση του προφίλ της κυβέρνησης και του κ. Μητσοτάκη ήταν ήδη φανερή. Φαινόμενα όπως οι Πάτσηδες, οι Χειμάρρες, οι Νικολάου, οι υποκλοπές, η ακρίβεια, οι πλειστηριασμοί, η πανδημία και η διαχείρισή τους από την κυβέρνηση, χαράχτηκαν βαθιά στη συλλογική συνείδηση ως γνήσια ερμηνεία της έννοιας του κατά Μητσοτάκη «επιτελικού κράτους». Τα δημοσκοπικά ευρήματα μετά το δυστύχημα στα Τέμπη επιβεβαιώνουν δύο τάσεις στην κοινωνία: την αφύπνισή της σχετικά με τις πραγματικές προτεραιότητες της αποσυντιθέμενης πλέον συνομοσπονδίας συμφερόντων που έως και σήμερα διαχειρίζεται τις τύχες της, και εξίσου σημαντικό, πως δεν πατάει την «μπανανόφλουδα» του «όλοι ίδιοι είναι» και περιβάλλει με ολοένα και μεγαλύτερη εμπιστοσύνη το ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ και τον Αλέξη Τσίπρα.
Ερ.: Πώς αξιολογείτε τις συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας που γίνονται για την τραγωδία στα Τέμπη; Εκτιμάτε ότι απηχούν μια ευρύτερη κοινωνική διάθεση που θα καταγραφεί στις κάλπες; Και εάν ναι, σε ποια κατεύθυνση;
Απ.: Πώς μπορεί να παραμείνει στην εξουσία μια διχαστική, αυταρχική, κυνική κυβέρνηση, που αυτοθαυμάζεται χωρίς λόγο και κρύβεται κάθε φορά που καλείται να απολογηθεί για τα πεπραγμένα και τις παραλείψεις της; Που στην προσπάθειά της να πείσει πως «όλοι ίδιοι είμαστε», δε διστάζει να εργαλειοποιεί βάναυσα τους θεσμούς και να ενεργοποιεί παλαιές και γνώριμες στην ίδια ακροδεξιές παραφυάδες, πλήττοντας έτσι την ίδια τη δημοκρατία; Μετά και την τραγωδία στα Τέμπη, είναι πλέον σαφές πως η κοινωνία δεν αντέχει άλλο την υποκρισία και την κυνική κυβερνητική επικοινωνιακή διαχείριση. Δεν μπορεί πλέον να σηκώνει τα άγη τα οποία της απέκρυπταν συστηματικά επί μια τετραετία. Δεν αντέχει εικόνες όπως ενός πρωθυπουργού που συστηματικά, μετά από κάθε κρίση ισχυρίζεται πως δε γνώριζε το παραμικρό. Μιας κλίκας που ενώ έχει δομήσει αποδεδειγμένα πλέον ένα παρακράτος που μπορεί να παρακολουθεί τους πάντες δε γνώριζε για τις ευρωπαϊκές προειδοποιήσεις και τα εξώδικα των εργαζομένων για τις συνθήκες ασφαλείας στους σιδηροδρόμους. Ενός μηχανισμού που ενώ έχτισε μέσα σε τέσσερα χρόνια για χάρη αυτών που στηρίζει και από τους οποίους στηρίζεται ένα «βαθύ» πελατειακό κράτος με απευθείας αναθέσεις άνω των 9 δισ ευρώ, αποδείχθηκε «φθηνός στο στάρι», μη διασφαλίζοντας την ασφάλεια και την υγεία των πολιτών, είτε στον ΟΣΕ, είτε στο ΕΣΥ. Ενός οικονομικά χρεοκοπημένου κόμματος που υπερδιαφημίζεται με άγνωστους πόρους. Ενός συστήματος διαχείρισης δημοσίου χρήματος που σε περίοδο έξαρσης του πληθωρισμού και έντασης της οικονομικής ανασφάλειας επιδοτεί αδρά τα ολιγοπώλια και την αισχροκέρδεια στην ενέργεια και τα είδη πρώτης ανάγκης, ενώ καταργεί την προστασία της πρώτης κατοικίας και φτωχοποιεί με ταχύ ρυθμό την μεσαία τάξη την οποία υποτίθεται πως θα προστάτευε. Οι πολίτες εκφράζουν ολοένα και πιο ανοιχτά την αποδοκιμασία τους και είναι ευθύνη και χρέος μας να μετατρέψουμε το θυμό και την απογοήτευση της κοινωνίας σε δημιουργική πολιτική δράση και εκλογική νίκη με μοχλό τον τολμηρό και ρεαλιστικό προγραμματικό λόγο μας.
Ερ.: Ποιο είναι το σημείο στο οποίο εκτιμάτε ότι θα κριθούν οι εκλογές; Τι σας κάνει να αισιοδοξείτε ότι θα κερδίσετε την εμπιστοσύνη της πλειοψηφίας των πολιτών;
Απ.: Η κατανόηση της ύπαρξης της αξιόπιστης εναλλακτικής προοδευτικής πρότασης απέναντι σε αυτό το μπάχαλο που παρουσιάζεται σήμερα ως κυβέρνηση. Όλο το προηγούμενο διάστημα αλλάξαμε τη δομή και την οργάνωσή μας, προσαρμοζόμενοι στις απαιτήσεις της σύγχρονης πολιτικής πραγματικότητας, διατηρώντας και εμπλουτίζοντας το ιδεολογικό και ανθρώπινο δυναμικό μας. Η κοινωνία μας «βλέπει» ξανά και αποδέχεται ολοένα και περισσότερο το θετικό προγραμματικό μας λόγο ως λύση στα αδιέξοδα που δημιούργησε η ΝΔ.
Ερ.: Οι δυσκολίες συγκρότησης κυβέρνησης με την κάλπη της απλής αναλογικής είναι προφανείς, ιδιαίτερα αν η διαφορά ανάμεσα στα δύο πρώτα κόμματα είναι μικρή. Και σε αυτή την περίπτωση ακόμα ο ΣΥΡΙΖΑ θα προσπαθήσει να φτιάξει κυβέρνηση συνεργασίας ή θα ποντάρει σε δεύτερες κάλπες;
Απ.: Ισχύει στο ακέραιο η θέση του Αλέξη Τσίπρα πως η εκλογική νίκη του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία είναι η βασική προϋπόθεση για τη συγκρότηση μιας προοδευτικής κυβέρνησης. Αποτελεί ιστορική ευθύνη όλων των κομμάτων που αυτοπροσδιορίζονται στον προοδευτικό χώρο να μετουσιώσουν αυτή την προοπτική σε πράξη προς όφελος της κοινωνίας, παρακάμπτοντας τυχόν ιδεοληψίες και μικρομεγαλισμούς.