Πέμπτη 2 Μαρτίου 2023

Ναυπηγεία: «Κλειδί» για το «κούρεμα» του εμπορικού ελλείμματος Πηγή: Reporter.gr

Η αναγέννηση της Ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας μπορεί να φέρει σημαντικές υπεραξίες στην Ελληνική οικονομία και να τονώσει επί της ουσίας την προσπάθεια για «κούρεμα» του ελλείμματος του ισοζυγίου πληρωμών που «πατάει» στο έλλειμμα του ισοζυγίου αγαθών. 


Αυτό τόνισε, μιλώντας, την Τετάρτη (1/3), στο ετήσιο Φόρουμ του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων με θέμα «Επανασχεδιασμός του Χάρτη των Ελληνικών Εξαγωγών, οι Χώρες-Στόχοι των Ελλήνων Εξαγωγέων», ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς, Βασίλης Κορκίδης.

Συγκεκριμένα υπογράμμισε ότι ήδη ένα ποσό, που φτάνει το 1,35 δισ. ευρώ, αφορά εξαγωγές αγαθών, εξοπλισμού για τις επισκευές ή ναυπηγήσεις πλοίων του ελληνικού εφοπλισμού που γίνονται σε διάφορα ναυπηγεία ανά τον κόσμο.

Εφόσον, μέρος του ναυπηγικού έργου αυτού μπορεί να μεταφερθεί στην Ελλάδα με την «αναγέννηση» των Ναυπηγείων Σύρου, Ελευσίνας και Σκαραμαγκά, που ήδη τρέχει, αλλά και του Περάματος, η εθνική οικονομία μπορεί να αυξήσει την υπεραξία, που μένει εδώ και να δει «ψαλίδι» στο εμπορικό της έλλειμμα που φτάνει το ποσό των 38 δισ.. ευρώ. από τον κλάδο εφοδιασμού και εξοπλισμού πλοίων.

Όπως είπε ο κ. Κορκίδης εάν αυξηθούν τα πλοία που έρχονται στα ναυπηγεία στην Ελλάδα θα μπορεί το ποσό του 1,35 δισ. να διπλασιαστεί.

Παράλληλα, ανέφερε ως ευκαιρία για την οικονομία το να υλοποιηθεί μέρος των ναυπηγικών προγραμμάτων για την ανανέωση του στόλου ρυμουλκών ή της ακτοπλοΐας στην Ελλάδα. «Ο στόλος των ρυμουλκών θα πρέπει να ανανεωθεί με επενδύσεις περίπου 240 εκατ. τα επόμενα χρόνια, ενώ ανάλογα από τα 80 πλοία της ακτοπλοΐας, 24 θα πρέπει να αντικατασταθούν», σημείωσε χαρακτηριστικά με την αξιοποίηση και διαλυτηρίων πλοίων.

Ο κ. Κορκίδης σημείωσε ότι μεγάλο μέρος των διαλύσεων πλοίων γίνεται στην Τουρκία ενώ με την ανάπτυξη «πράσινων» διαλυτηρίων, όπως με βάση πληροφορίες είναι στόχος για τη νέα διοίκηση των Ναυπηγείων Ελευσίνας, θα μπορούσε και η Ελλάδα να γίνει πόλος έλξης σημαντικών σχετικών έργων, ειδικά από την ελληνική πλοιοκτησία.

Σημείωσε, δε, ότι από τα 17 επενδυτικά σχέδια που έχουν κατατεθεί για «πράσινα» ναυπηγεία και διαλυτήρια στην ΕΕ τα 12 προέρχονται από την Τουρκία. Για αυτό υπογράμμισε την ανάγκη η φωνή των ελληνικών ναυπηγείων να ενισχυθεί στα ευρωπαϊκά fora και να αλλάξει ρότα συνολικά η κοινοτική πολιτική. 

Ευκαιρία, όπως σημείωσε, είναι και η περαιτέρω ανάπτυξη του short sea shipping (ναυτιλίας μικρών αποστάσεων), λόγω της ανάταξης των δρόμων τροφοδοσίας με σιτηρά της Μέσης Ανατολής και της Αφρικής μετά τον πόλεμο της Ουκρανίας και το κλείσιμο της εκεί αγοράς.
 
«Οι ανάγκες τροφοδοσίας των περιοχών αυτών ανέρχονται στα 4,5 εκατ. τόνους ανά μήνα», είπε ο κ. Κορκίδης και θα μπορούσε η ελληνική ναυτιλία μικρών αποστάσεων να αξιοποιήσει την ευκαιρία για διαμετακόμιση ποσοτήτων σιτηρών, που θα φτάνουν σε μεγάλες ελληνικές προβλήτες για χύδην φορτία (κυρίως Πειραιά - Ελευσίνας), σε περιφερειακά λιμάνια της Αν. Μεσογείου.
 
Γιώργος Αλεξάκης
Πηγή: Reporter.gr