Γράψαμε στον Παρελθόν ( 2021-2022 ) αρκετές επισημάνσεις για τα Ελληνικά Διυλιστήρια και ειδικά για την ΜΟΗ. Στα 10, στα 12 ακόμα και στα 18 σας επισημάναμε ότι η ΜΟΗ είναι θέμα χρόνου να δει τα 25 Ευρώ. Και πλέον σας χτυπάμε το καμπανάκι για επερχόμενο μέρισμα μαμούθ και για τιμή στο ταμπλό που το 30 ίσως το δούμε και μέσα στην χρονιά.
Αλλά μην ξεγελιέστε. Το άρθρο δεν είναι για την ΜΟΗ αλλά για τα ΕΛΠΕ. Ναι τα ΕΛΠΕ που σας γράφαμε ότι υποαποδίδουν, ότι είναι εταιρία με κρατική συμμετοχή, ότι απέχουν μακράν των αποδόσεων των ΜΟΗ.
- Και θα μου πείτε θα μας τρελάνεις ρε Καρβουνιάρη; Τι να κάνω και εγώ ρε παιδιά. Εγώ βλέπω και γράφω. Αν μη τι άλλο η πορεία των μετοχών με την ΜΟΗ να ανεβαίνει 77% παραπάνω από τα ΕΛΠΕ μάλλον μας δικαίωσε για την επιλογή μας.
Αρκετά όμως με την ΜΟΗ. Το Next hot story στον κλάδο είναι τα ΕΛΠΕ. Όχι μόνο έμεινε αρκετά πίσω, όχι μόνο κάλυψε λειτουργικά την υστέρηση της σε σχέση με την ΜΟΗ αλλά έχει μπροστά της και μια ένταξη στον MSCI Greece που μάλλον θα γίνει τον ερχόμενο Μάϊο. Ένα τρίπτυχο επιτυχίας που δεν μπορούμε να αγνοήσουμε ακόμα και αν δεν συμπαθούμε τις κρατικές ή αν θέλετε έστω ημικρατικές εταιρίες. Ούτως η αλλιώς εγωισμούς δεν έχουμε σε οτιδήποτε δημιουργεί υπεραξίες.
Ξεκινώντας λοιπόν από το δημιουργικό 2022 τα ΕΛΠΕ στο ενιάμηνο, έγραψαν 11 Δισεκατομμύρια τζίρο με 1.137 Δισεκατομμύρια EBITDA. Ναι, καλά καταλάβατε. Το Ebitda της εταιρίας σχεδόν το μισό της κεφαλαιοποίησης της.
- Το κατά πόσο μπορεί να είναι επαναλαμβανόμενα είναι ένα μεγάλο ερώτημα. Με μια ματιά στα περιθώρια διύλισης ωστόσο και αφού το 2022 ήταν μια εξαιρετική χρονιά θα διαπιστώσουμε ότι τον Ιανούαριο του 2023, τα περιθώρια αρχίσαν και πάλι την ανιούσα.
Το ερώτημα λοιπόν είναι γιατί ανέβηκαν και το κυριότερο αν θα μείνουν όχι στα υψηλά τους αλλά γενικά αν η τάση είναι ανοδική. Και η απάντηση προέρχεται κυρίως από την Ρωσία. Το εμπάργκο πετρελαίου μπορεί να επηρέασε λίγο την Ρωσία καθότι το πετρέλαιο είναι εύκολο είδος προς μετακίνηση. Ένα τάνκερ φορτώνει τεράστιες ποσότητες. Το πρόβλημα είναι τα διυλισμένα προϊόντα.
- Καθότι μπορεί ένα τάνκερ πετρελαίου εύκολα να παρακάμψει τις κυρώσεις αλλάζοντας χώρα και όνομα αλλά τα προϊόντα διύλισης περιέχουν ποιοτικά χαρακτηριστικά και ανάλογα με την ποιότητα τους πουλιούνται στην διεθνή αγορά. Σε προηγούμενο άρθρο μας αναλύσαμε για ότι το διυλιστήριο της ΜΟΗ έχει Nelson Complexity Index 12,61. Τα ΕΛΠΕ διαθέτουν 3 μονάδες εκ των οποίων αυτό της Ελευσίνας έχει NCI στο 12 καθιστώντας το ένα εκ των πλέον σύγχρονων της Ευρώπης.
Το να μεταφέρεις λοιπόν πετρέλαιο στην Ινδία και να το βαπτίσεις Ινδικό μπορεί να είναι εύκολη διαδικασία. Το να πουλήσεις όμως διυλισμένα προϊόντα στην Ευρώπη που να καλύπτουν τις προδιαγραφές της ΕΕ είναι άλλο θέμα και πολύ δύσκολα μπορεί ένας εισαγωγέας να ισχυριστεί ότι αγόρασε διυλισμένα προϊόντα από την Τουρκία με ποιότητα ρωσικού διυλιστηρίου.
- Ενδεικτικά και μόνο: Τρία (3) εκ των μεγαλύτερων διυλιστηρίων της Ρωσίας με δείκτες 9.4 11.8 και 13 επί της ουσίας βρίσκονται στο στόχαστρο της Ευρώπης. Στην άλλη πλευρά του Αιγαίου ο Νρ. 1 ύποπτος για παράκαμψη των κυρώσεων που είναι η Τουρκία διαθέτει μεν ένα διυλιστήριο με NCI στο 14.5 Izmit Rifinary αλλά όλα τα αλλά διυλιστήρια της βρίσκονται στο 7.66 İzmir Refinery, 6.32 Kırıkkale Refinery & 1.83 Batman Refinery
Αντιλαμβάνεστε λοιπόν, ότι υποκατάστατα διυλιστήρια των υπό διωγμό Ρωσικών δεν υπάρχουν πολλά στην περιοχή. Και αυτό εξηγεί όχι μόνο γιατί τα περιθώρια διύλισης θα παραμείνει υψηλότερα του παρελθόντος ( ακόμα και αν είναι μικρότερα από τα υψηλά του 2022 ) αλλά η ίδια η ζήτηση υψηλών προδιαγραφών προϊόντων θα παραμείνει εξαιρετικά υψηλή και ο συνδυασμός των 2 εγγυάται τουλάχιστον μια λαμπρή δεκαετία.
- Εκτός από τα περιθώρια διύλισης, τα ΕΛΠΕ κατάφεραν μέσα σε πολύ μικρό διάστημα όπως και η ΜΟΗ να καλύψουν τον κλάδο των ΑΠΕ μειώνοντας το αποτύπωμα σε άνθρακα της εταιρίας και καθιστώντας την μακράν πιο πράσινη από την ΔΕΗ που εξαγγέλλει χρόνια τώρα την πράσινη της ανάπτυξη αλλά όλο και πιο πίσω βρίσκεται.
Τα ΕΛΠΕ πέρασαν την προηγούμενη χρονιά τα 285 MW εν λειτουργία έργα και εντός του τρέχοντος έτους θα περάσουν μάλλον τα 400 MW. Τα εκτιμώμενη κέρδη από ΑΠΕ ανέρχονται στα 50 Εκατομμύρια ευρώ.
Εκτός από τον κλάδο ΑΠΕ, τα ΕΛΠΕ συμμετέχουν σε σειρά πεδίων εξερεύνησης φυσικού αερίου και πετρελαίου. Το πλέον σημαντικό εξ αυτών είναι τα κοιτάσματα νότια της Κρήτης όπου η Αμερικάνικη Chevron ετοιμάζεται να τινάξει την ΜΠΑΝΚΑ στον Αέρα.
Λαμπρό μέλλον λοιπόν για τα ΕΛΠΕ! Τόσο λειτουργικά, όσο και χρηματιστηριακά.
Φιλικά
ΟΑΚ
Τα παραπάνω εκφράζουν προσωπικές απόψεις, και σε καμία περίπτωση δεν αποτελούν προτροπή για αγορά, πώληση ή διακράτηση οποιασδήποτε κινητής αξίας.